De 5 basisprincipes om af te vallen!

De dagen worden langer en de korte broeken komen langzaam uit de kast: de zomer komt er weer aan. Veel mensen willen nu beginnen met afvallen zodat ze in de zomer een paar kilo kwijt zijn. Maar in een zee van afvalprogramma’s en dieet tips kan het soms lastig zijn om te weten waar je aan moet beginnen. Daarom hebben wij in deze blog de 5 basisprincipes beschreven om af te vallen.



1. Eet fractioneel

Fractioneel eten betekent eigenlijk dat je gedurende de dag kleine maaltijden eet. Tijdens een traditioneel dieet (ontbijt, lunch en diner) maakt ons lichaam speciale hormonen aan die je eetlust stimuleren, daardoor is de kans groter dat je gaat overeten. Bij fractioneel eten, eet je ongeveer elke 3 tot 4 uur. Deze maaltijden zijn dan opgebouwd uit 5 hoofdmaaltijden en 2 snacks. Dit zal ervoor zorgen dat je lichaam het eten beter kan verwerken en dat je de hele dag een verzadigd gevoel hebt met genoeg energie.


2. Creëer een calorie tekort

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je een calorietekort creëert. Dit houdt in dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrand. Het is hiervoor handig om eerst je caloriebehoefte te berekenen. Dit is het aantal calorieën wat je nodig hebt om op je huidige gewicht te blijven. Je kunt dit gemakkelijk op het internet berekenen. Je hebt hiervoor je leeftijd, lengte, gewicht en activiteit nodig. Je creëert een calorietekort door maximaal 500 calorieën minder te eten dan je berekende caloriebehoefte. Meer dan 500 raden wij niet aan.


3. Eet kleinere maaltijden

Zoals we al eerder al schreven is het essentieel om een calorie tekort te creëren. Het is niet verstandig om een maaltijd over te slaan om zo minder calorieën binnen te krijgen. Dit kan voor een groter trekgevoel zorgen op een later moment wat de kans op overeten weer vergroot. Verklein daarom elke maaltijd een beetje. Zo krijg je gedurende de hele dag minder calorieën binnen, maar is je lichaam wel de hele dag verzadigd.


4. Let op wat je drinkt

Dat drinken belangrijk is weten we allemaal, maar ook om af te vallen is het van groot belang. Door genoeg te drinken zal je spijsvertering namelijk beter op gang komen. Ook zorgt genoeg vocht in je lichaam voor een voller gevoel en kan je lichaam geen dorst signalen verwarren met treksignalen. Daarnaast is water nodig om de vetverbranding op gang te houden. Het helpt het voedsel wat je eet om te zetten tot energie, maar helpt ook om het opgeslagen vet om te zetten naar energie. Let wel op wat je drinkt! Veel dranken zoals sappen bevatten veel suikers en calorieën. Hou het als je wilt afvallen dus vooral bij water of thee (zonder suiker).


5. Meten = weten

Het bijhouden van wat je eet kan je enorm helpen bij het afvallen. Op deze manier word je je namelijk bewust van wat en hoeveel je eet. Ook zie je of je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast is het, zoals we eerder vertelde, belangrijk om minder calorieën te eten dan dat je verbrand. Door bij te houden wat je eet is het een stuk makkelijker om te controleren of je het goede aantal calorieën binnenkrijgt om jouw afval doel te bereiken. Het bijhouden van wat je eet kan gemakkelijk in de Moventes Fit Experience app!


Als je begint met deze 5 principes, kom je al een heel eind! Natuurlijk is het daarnaast van belang om te blijven bewegen en genoeg te rusten. Maar geloof in jezelf en blijf consistent! Dan ga je gegarandeerd resultaat zien. Focus op de langere termijn en niet alleen naar dagen of weken. Rome is ook niet in een dag gebouwd. ;)


Hulp of advies nodig? Stuur ons gerust een berichtje, we helpen je graag.

90 weergaven